Sunday, May 26, 2013

Umrah Day 5 : Madinah - Mekah

Day 5 - 8 April 2013, Isnin


Hari ke 5 kami akan bergerak ke Mekah untuk ibadah umrah kami. Lepas zuhur kami akan gerak ke sana. Sebenarnya di Madinah rasanya lebih relaks. Mungkin faktor suasana Mekah tu sendiri dan keramahan warga Madinah. Sejuknya cuaca Madinah juga menjadi faktor rindu.

Selain letaknya Masjid Nabawi, pegawai masjid yang cekap dalam memastikan saf depan penuh. Pernah aku duduk betul-betul tepi petugas masjid @ kakak pengawas ni and perhatikan diorang bekerja. Dari niqab yang hanya nampak mata tu je aku rasa diorang mesti sangat cantik. Lembut pulak tu intonasi suara (ok sbenarnya garang habis tapi ada kelembutan pada suara tu). "Ibu maju ibu" atau "Ibu kanan ibu, kanan" terngiang-ngiang kata-kata mereka. Mereka cekap. Dalam ketegasan tu ramai jugak jemaah degil dan keras kepala, main rempuh, siap nak gaduh. They have done their best tapi kenapalh begini sikap umat Islam ni. Sedih memikirkan balik.


tu yang depan pintu masjid tu petugas yang akan cek beg. jubah hitam berniqab. nampak ke? hehe

Actually they will make sure that tiada sesiapa duduk di kawasan org lalu-lalang. Mereka akan pastikan saf depan penuh sebelum bukak sedikit demi sedikit ruang solat yang diblock dgn tape (ala-ala tape polis kat tempat kejadian). Sikit-sikit mereka buka sampaila iqamat laluan lalu lalang yang luas tu jadi selorong dan masa tu barulah di buka semua lorong untuk jadi saf solat. Bayangkan kalau mereka ni tak ada untuk kawal lalu lintas dalam masjid tu. Silap-silap lompong saf

And saf juga dibahagikan untuk mereka yang ada anak kecil dan tiada. Yang takda boleh penuhkan saf depan-depan. Belakang je pintu kayu adalah untuk mereka yang ada anak kecil


Kelas Pengajian - Masjid Nabawi

Di Madinah memang ada kelas pengajian. Untuk kanak-kanak dan dewasa. Guru-guru akan duduk di tiang-tiang dan di hadapannya anak murid.

Kelas pengajian kanak-kanak. para hafiz junior :)

Kelas pengajian dewasa. Bahasa Arab


Hari terakhir - Menikmati Indahnya Kota Madinah

Pagi tu kami ambil peluang nk ronda-ronda sekitar Masjid Nabawi. Ada menara jam di sebelah pintu lain. Tak pasti pintu apa. Banyak burung merpati di sini.


Burung merpati di sini diberi makan, dijaga :)





Berniat umrah di Masjid Miqat / Bir Ali

Setelah meninggalkan Hotel Mubarak Silver untuk ke Kota Mekah, kami menuju ke Masjid Bir Ali dahulu untuk berniat. Teramat ramai sangat orang di sini yang mana masing-masing ada niat yang sama iaitu niat untuk umrah. Sempat saya google sedikit info sejarah masjid ini dari website ini.

Masjid ini dipanggil masjid miqat kerana di sinilah permulaannya untuk jemaah berniat bagi menunaikan umrah. Masjid ini terletak kira-kira 12 km dari Kota Madinah. 






Perjalanan ke Mekah

Selesai berniat kami teruskan perjalanan ke Mekah. Bermulalah 13 pantang-larang. Sepanjang perjalanan terasa sayu dan sebak kerana Ustaz ajak kami bersama-sama  membaca lafaz talbiah. Mutawwif ajak kami ikut alunan kumpulan Raihan, ingat tak lagu Raihan?

"Labaikallah, humma labbaik..."

Maksudnya;

Hamba-Mu datang menyahut panggilan-Mu, ya Allah
Hamba-Mu datang menyahut panggilan-Mu, ya Allah
Hamba-Mu datang menyahut panggilan-Mu, ya Allah
Tuhan yang tidak ada sekutu bagi-Mu
Hamba-Mu datang menyahut panggilan-Mu
Sesungguhnya segala pujian
Nikmat dan pemerintahan adalah kepunyaan-Mu
Tidak ada sekutu bagi-Mu

Allah, menitis air mata...


Wadi Qudait

Kami singgah di RNR untuk dinner di Wadi Qudait. Makanannya memang alhamdulillah sedap walaupun kering tak berkuah. Sedulang besar kongsi 5 orang pun xhabis makan. Kami singgah solat jamak maghrib dan isyak sebelum meneruskan perjalanan.

aku fikir lada tu tak pedas, macam cili api jugak. panas bibir i

Naik bas kami teruskan bertalbiah. Tak lama lepas tu makin sayup-sayup talbiahnya sebab masing-masing lena kepenatan :) Bas terus menyusur dengan tak berapa laju sebab mereka di sini patuh sikit kelajuan. Aku rasa untuk lebuh raya lengang tu agak lambat la. Sesekali terjaga sebab nak tengok batu sempadan tanah haram. Excited tak ? :)



Tanah Haram

Sekitar jam 11:00 malam jugak kami tiba di boarder line tanah haram. Mutawif pesan untuk teruskan talbiah dan zikir kepada Allah. Jangan biar hati kosong termenung ke luar tingkap. Jam 11:30 malam kami tiba di Hotel Hera Palace. Mutawwif beri masa sejam untuk kami rehat sebentar dan bersedia untuk umrah. Jangan lupa, kami masih berada di dalam ihram :)


Kisah umrah kita sambung di Hari ke 6 memandangkan kami bermula pada jam 12:30 malam :)

4 comments:

  1. Bestnya baca entry umrah syida neh... Xsbar nk tnggu nxt entry.. Klu tau syida pgi umrah ari tu nk sgt kirimkn doa agar sya pn dpt ikt jejak lgkah ke sna. Hati ni mronta2 nk pgi bca kisah syida pn da hmpir mnitis air mata... Moga2 dmurahkan rzeki ke sna nti... Insya Allah.. :'(

    ReplyDelete
  2. eh die ade blog la.hee.thanks for reading. aritu ade sms kwn2.tapi segan pulak nk sms sya.hee

    ReplyDelete
  3. Cpat cda...day 6! Xdabo nk baca ni...

    ReplyDelete