Thursday, May 16, 2013

Umrah - Day 2 : Jeddah - Madinah - Ziarah Dalam Madinah


Day 2 - 5 April 2013, Jumaat

RNR Highway Jeddah - Madinah

Aku dikejutkan dengan suara para jemaah. Kami berhenti di kawasan rehat ala-ala RNR versi Madinah untuk tunaikan solat Subuh. Turun daripada bas Ya Allah, sejuk sangat. Rupanya kawasan padang pasir yang ada banyak bukit-bukit batu. Suraunya agak besar cuma tempat ambil wuduk dan tandas kurang selesa. Ada masalah air agaknya.

Ruang solat muslimah
Keluar dari masjid kami diberikan pack makanan untuk breakfast. Yeah makan lagi. Sebu dah perut banyak sangat makanan. Tapi kalau tak habiskan siapa yang makan? Nanti syaitan suka, Allah marah. Pilih satu. So habiskanlah kami. Cuma ada lauk-lauk yang kongsi dengan cik kucing.

Majis di RNR dalam perjalanan ke Madinah

 Selain Masjid, ada juga hotel dan kedai makan. Di luar hotel disediakan gazebo lengkap dengan karpet tapi dah tentu berpasir kan. Kata padang pasir. Gazebo bersila style. Jangan pulak bayang ade meja bagai.

Indo style. Banyak kan!

Gazebo yang aku maksudkan. Taktau mereka panggil ape.

Perut dah diberi nafkah, kami pun teruskan perjalanan ke Mekah. Mulalah Ustaz Firdaus memegang mic memulakan tugas beliau. "Para tetamu Allah dan para penziarah nabi yang dikasihi." Allah berderau darah digelar sedemikian tingginya panggilan. "Lebih kurang sejam lagi kita akan tiba di Madinah, jangan kosongkan hati para jemaah, basahkan lidah dengan zikrullah".

Suasan gunung/bukit yang melatari highway Jeddah - Madinah

 Tiba di Kota Madinah

Akhirnya hampir tiba

Kota Madinah yang di nantikan

Semakin kuat debaran hati nak tiba ke kota suci yang mulia. Tempat tinggal Nabi kita Nabi Muhammad saw. Ya Allah, terasa sepeti mimpi. Sambil melihat permandangan di luar, bibir tak henti mengucap zikrullah dan selawat. Tak sabar untuk tiba di tanah haram itu tapi sebenarnya seakan tak percaya. Announcement dari Ustaz bgtahu kami sudah tiba di Madinah sambil menunjukkan masjid pertama yang dibina baginda Nabi saw.

Dari kejauhan, Masjid Quba
Masjid Quba masjid pertama yang dibina oleh Nabi saw setelah tiba di Madinah dalam perjalanan hijrah baginda dari Mekah. Masjid yang dibina atas dasar taqwa dan iman ini adalah masjid pertama yang dibina. Rasulullah saw bersabda yang maksudnya, "Sesiapa yang berwuduk di rumahnya kemudian pergi ke Masjid Quba' untuk bersolat akan diberi ganjaran pahala sama seperti menunaikan umrah". Allahurobbi!


Hotel Mubarak Silver

Alhamdulillah akhirnya kami tiba di hotel penginapan kami iaitu Mubarak Silver Hotel. Perjalanan ke masjid Nabawi hanya mengambil masa 5 minit kalau direct ke masjid, tak singgah shopping. Setibanya di hotel kami diberi kunci oleh Mutawwif dan tiada aktiviti atau program untuk hari tersebut/. Memandangkan kami tiba di sana pada hari jumaat (Alhamdulillah diberi peluang solat jumaat di Masjid Nabawi). Cuaca di Madinah ketika ini memang sejuk. Sedapnya angin gemersik meniup.

Hotel Mubarak Silver

Jemaah kami dah mula bergaul mesra masa transit di Oman yang berjam-jam tempoh hari. Kiranya ada daripada 33 orang, ada 1 group besar dari Sabah (satu geng), 1 group kecil dari Tanjung Karang dan family kami dan sepasang anak beranak dan seorang ustaz KAFA. Boleh bayang when Jawarians meet Sabahan? Tak faham accent terus except Jawa la. Kan saya cucu Jawa.

So Pakcik Yusuff offer untuk sama-sama pergi masjid untuk tunaikan solat jumaat since kami semua first time. So seperti yang dijanjikan kami bergerak ke masjid jam 11 pagi. Sempatlah merehatkan badan dan mandi sebelum ke Masjid Nabawi.


Masjid Nabawi 

Macam tak percaya! Tu apa yang aku rasa. Dari jauh nampak dah payung-payung Masjid Nabawi dah melambai-lambai. Sayu rasa hati. Melangkah masuk ke masjid. Sejuk tenang. Ya Allah aku betul-betul hampir dengan makam Nabi mu Nabi Muhammad saw. Ya Rasulullah, tunggu aku datang. Aku datang bertemu mu.

Masuk masjid ada pengawas  opss pegawai/pemeriksa yang akan check if kami ade bawa barang terlarang yakni camera. Tak boleh ambil gambar ye. Sebab aku witness ada yang terkantoi pakai camera siap kne rampas dan delete smua gambar. Tapi henfon canggih lepas. Takpelah takde henfon canggih, dengan henfon Nokia cokia tu la aku ade ambil sikit-sikit gambar. Tapi xdapat nak share kat sini. Aku rasa hari pertama aku kat Masjida Nabawi aku masih rasa tak percaya. Macam mimpi je semua ni.

Payung boleh laras Masjid Nabawi

Usai solat jumaat, menuju ke pintu keluar aku sempat minum air zam-zam yang stoknya sentiasa ada dalam dan luar masjid. Puas hatinya lah dapat minum macam perigi zam-zam tu depan mata. Nikmat sekali.

Dalam perjalanan pulang, belum keluar lagi pintu Masjid Nabawi kami dihidangkan dengan lautan manusia macam ni ha :

Lautan orang orang

Balik ke hotel lepas lunch, rehat sminit dua kami decided untuk berjalan-jalan explore apa yang ada keliling Masjid Nabawi ni sementara menanti asar. Yang banyak adelah orang berniaga di sana-sini. Tengok betapa betul-betul depan masjid diorang ni berniaga. Dah macam pasar lambak pun ada. Jubah yang budak lelaki ni pegang harga 50 Riyal. Cantik jugak cuma low quality sikit




Siap ade jual shawl lagi. Tapi takdela aku rembat. Semua design kain sari. Mana diorang ambik stok pon tak tahu lah

Tokey pon gayakan shawl
Jual jual jual!



Mangsa shopping

Satu building dengan hotel tapi area belakang

Lagi satu klau tak tukar duit takpe. Sini banyak money changers :)

Starbuck dan H&M pon ada

Malam itu selepas makan malam, kami jemaah perempuan kumpul bersama. Akan ada ustazah yang akan tunjukkan kan kami cara untuk ziarah makam nabi saw.


Makam Nabi saw & Raudhah

Masa kat Malaysia dua benda je aku selalu dengar pasal Makam Nabi saw dan Raudhah. 1st susah 2nd Mak Arab ganas. Macam tu sekali ye descriptionnya. Ustazah pesan, jangan kita aim sangat Raudhah. Priority utama kita nak ziarah makam Nabi saw. So betulkan niat.

Ikutkan lepas Isyak lagi mereka dah tunggu untuk Ziarah makam Nabi. Tapi pintu tutup jam 10 mlm atau 10:30 malam. So sempatla balik and dinner dulu. Sebab at first pegawai/petugas yang lengkap purdah tu akan susun kita ikut negara. Malaysia and Indonesia and tu kira segeng la sebab bahasa lebih kurang.

Lepas tu pula ade banyak stage perhentian. Asalkan dah lepas pintu yang pertama ustazah suruh kami solat tahiyatul masjid dan sujud syukur sebab lepas je pintu 1st tu means kami memang akan ada peluang ke Raudhah. Lepas tu Ustazah suruh kami solat taubat jugak. Yela harusla bertaubat sebelum meminta-minta pada Allah kan. Ustazah saja lengah-lengahkan kami supaya kami berada di line terakhir. Katanya supaya bila semua dah beredar, kami boleh solat dengan selesa tanpa gangguan.

Kami tunggu dan tunggu lagi di checkpoint kedua. Di sini Ustazah tanya jika ada yang nak sedekah sebab otw kami masuk ke Raudhah ustazah beri 10 Riyal pada para cleanar Masjidil Nabawi. Rupanya itu duit sedekah jemaah before ni. So if kami turut bersedekah, ia akan diberikan semasa trip ke Raudhah yang seterusnya. Kata Ustazah, sedekah tu doa moga Allah permudahkan urusan kita.

Akhirnya kami masuk ke pintu untuk check point terakhir. Tempatnya makin sejuk dan tenang. Rupanya inilah checkpoint terakhir kami. Dari sini dah jelas kelihatan kubah lama Masjid Nabawi. Kubah Hijau. Dah boleh nampak Makam Nabi. Tinggal lagi menunggu giliran untuk masuk ke Raudhah, taman syurga itu yg berada betul2 di antara rumah Nabi saw dan mimbar. Semua terasa bagai mimpi.Tempoh menunggu hampir 4 jam tu tak terasa bil dah semakin hampir dengan baginda Nabi saw.

Baginda Rasulullah saw pernah bersabda, "Barang siapa yang menziarahiku sesudah matiku (menziarahi kuburku) maka seolah-olah dia menziarahiku semasa aku hidup"

Setibanya di dalam ruang Raudhah, kami beri salam kepada Nabi saw serta sampaikan salam daripada mereka yang mengirim. Sayunya hati bila beri salam tu. Kemudian perlahan-lahan menunggu giliran supaya dapat pijak karpet hijau (petanda itu adalah kawasan Raudhah).

Mungkin bukan rezeki, walaupun sudah jadi orang yang terakhir, kumpulan sebelum itu masih ramai. Tak dapat nak solat dan berdoa secara khusyuk. Tapi aku cuba buat yang terbaik. Aku pasti aku cuba lagi untuk mendapatkan ketenangan di taman syurgaMu ya Allah.

Bersambung ke Hari ke 3



Video penerangan tentang lokasi-lokasi dalam Kawasan Raudah/Makam Nabi saw.




No comments:

Post a Comment