Sunday, October 27, 2013

Lovina - Kintamani - Tegalallang - Sukawati - Sanur - Kuala Lumpur

22 September 2013

Marathon Bali - Menjejak dolphin di Lovina

Kami ada sehingga jam 9 malam untuk meneroka Bali. Flight ke KL malam itu. Seperti yang dijanjikan dengan supir, kami tunggu beliau di bawah jam 3 pagi tepat. Kepala pening betul sebab tidur hanya sejam. Tapi ternyata supir tiba lewat 30 minit. Katanya belum tidur. Sebenarnya aku kurang suka supir ni. Tak berapa nak puas hati. Nanti aku cerita lagi.

Disebabkan tak cukup tidur, kami semua tidur sehingga ke Lovina. Aku ade perasan die macam ada berhenti rehat tapi aku tak pasti berapa lama. Antara sedar tak sedar je. Jam 6 pagi macam tu aku terjaga, cuaca dah macam jam 7 di Kuala Lumpur. Sudah! Aku dah pesan kat supir supaya berhenti solat subuh. Aku terus tanya, "mas, bisa berhenti solat dahulu?" Dengan kurang sukanya dia jawab," La. Kita dah nak sampai ni. Tadi saya berhenti sekejap awak tidur"..

I was like, ko tak boleh ke kejut. Aku mana tahu kau berhenti lama ke, ape ke. Aku fikir kau nak ke jamban dan dalam keadaan separa sedar tu takla aku tengok jam. Aku mendesak dia. Tapi diteruskan juga perjalanan sehingga ke kawasan untuk kami naiki bot melihat dolphin. Kalau tunggu dia, babas la solat aku. Aku terus cari kawasan dan ternyata ada pondok pengawal tak berpenghuni kat situ. Lepas minta izin, aku terus solat. Alhamdulillah. Sia-sia lah kembara aku kalau tak solat. Sia-sialah aku dah pergi jauh-jauh tengok ciptaan Dia tapi aku berlagak dengan Dia kan?

Asal nampak je dolphin semua bot berlari menuju ke arah dolphin
Padahal banyak ni je ha yang dapat. Haha

Akhirnya, selepas sejam (tula konon kata xsempat nak berhenti solat kan) akhirnya baru lah kami naik bot. Botnya duduk sebaris tapi dalam ke bawah. Unik sangat. Aku xprepare bot die akan mcm ni. Bayangkan pakai baju cantik-cantik memang masinlah baju masing-masing. Kami bergerak ke tengah laut dan menanti tanda-tanda dolphin akan keluar. Agak lama menunggu barulah keluar. Itu pun sedikit-sedikit. Dan kami harus mengejar dengan bot tu. Memang seronok sebab ada banyak bot nak memburu dolphin yang berapa ekor je tu.

Kintamani

Selesai di sana, kami minta supir berhenti di kedai untuk beli makanan buat alas perut. Sebab si supir asyik nak bagitahu tak sempat je. Kami nak singgah satu lagi temple pon diberikan alasan tak sempat. Menuju ke kawasan tanah tinggi di Kintamani, kami dapat melihat puncak Gunung Agung. Aku mintak dia berhenti sebab view cantik. And again alasannya, nantilah di depan lagi cantik. Aku agak sangsi sebab klau makin siang, kabus akan meliputi puncak. And confirm. Semasa berhenti di kawasan untuk melihat Gunung Batur, puncak Gunung Agung memang kelaut. Diliputi kabus. Gunung Batur boleh didaki dalam masa sehari menurut salah seorang travel agent yang kami jumpa di sana.

Mount Batur

Tasik hasil letupan Gunung Berapi

Di sini ada banyak orang berjual. Tapi bijak pulak orang-orang kat sini. Jual pakai Ringgit Malaysia. Boleh tahan mahalnya. Kemudian bila nak beli, sekali tanya dipaksanya beli. Rosak keindahan Kintamani dek kerana orang-orang begini. Selalunya supir akan bawa pelancong makan di sebuah restoran yang menghadap pemandangan dari atas bukit. Tapi kami dapat info restoren tu diragui status halal. So kami request untuk hold lunch di kawasan lain.

Tegalallang

Kawasan ini merupakan kawasan padi bukit. Pemandangan teres padi memang cantik. Bayaran masuk pulak IDR 10 000. Aku dan Anne turun la ke teres tu. Yang lain tengok dari atas je. Penat jugaklah nak naik sebab tinggi pacaknya. Tak buang masa teruskan perjalanan cari kedai makan. Oh and barang-barang kat sini quite pricey.

Kedai cenderamata banyak kat sini

Pasar Seni Sukawati - Shopping spree

Di Sukawati lah kami lunch. Tapi ternyata kedai tu bukan muslim. Tapi ditulis halal. Sesungguhnya berserah 100% kepada Allah. Kawasan Sukawati ni macam ala-ala Pasar Payang atau Pasir Panjang. Kene rajin bargain semurah-murahnya. Diorang memang takkan lepaskan customer. Contohnye aku dapat beli mukena(telekung) cotton kaler-kaler RM20 lebih kurang. Memandangkan info tentang masjid yang diterima tak memuaskan, kami request pada supir nak stop solat.

Airport Bali

Usai solat di Sanur sekitar jam 4 petang, kami singgah ke tempat buat barangan Perak. Tak berapa nak interest kat aku kot. Tak cukup seni aku ni. Then jam 5 petang gerak dari tempat pembuatan perak dan flight pukul 10. Nampak tak gap masa yang luas kat situ. Tapi supir tak sabar-sabar nak hantar ke airport. Kami request nak pegi tempat lain tapi die bagi banyak sangat alasan. Sayang la sebab most Malaysian recommend dia, bila dah famous kerja tak serupa bikin. Sampai airport ape lagi terpacak la menunggu. Dah check in semua, flight pulak delay. AA kan. Tak leh la nak complain. Akhirnya sekitar jam 1 pagi kami tiba ke Tanah Air.

Well kalau orang tanya aku pasal Bali, aku cuma cakap "Bali bukan untuk aku. Tak kena dengan jiwa". Tapi yang paling aku rindu & enjoy adalah Labuan Bajo. Tapi kalau nak info yang lebih detail boleh ke blog otai travel, Zilla Adzillah :) Moga bermanfaat!

1. terbaikk lah along

2. akak pun rindu perjalanan LOB tu dot..wpun 'terkulai layu' dek angkara laut tetapi pengalaman tu memang akak takkan lupa sampai bila2 lebih2 lagi itulah antara perkara yang akak takuti tetapi siapa sangka, berjaya juga diharungi hehehe.

*ayooo adik manis, Zilla Adzillah tu bukan otai lor...bak langit dan bumi dan capai taraf otai hahaha

3. Anon : Thank you kwn along! hehe
    Kak Zilla : Kan.rindu sangat.Rasa bersyukur sangat bila hidup 'minimal' atas kapal tu. BTW Zilla tu bkn saje otai.mahaguru dah tuuu :)