Wednesday, October 23, 2013

Labuan Bajo - Bali - Tanah Lot - Tunes Hotel, Kuta Beach

21 September 2013

Pagi terakhir di Labuan Bajo

Pagi itu kami bangun dengan penuh semangat untuk kembara lainnya. Kami turun dari bilik dan bersedia untuk cari kedai makan. Tapi tak sangka, hotel bajet kami tu sediakan breakfast. Donut ala-ala dunkin and a cup of tea/coffea. Memang recommend la even tho toiletnye agak berlumut tapi bersih sebenarnya.

Usai breakfast kami meneruskan perjalanan untuk mencari souvenir dan postcard. Kemudian terus pos kat pejabat pos. 2 weeks macam tu dah sampai Malaysia. Bagus kan. Kami kembali ke hotel, berkemas dan menunggu kereta untuk ke airport. Sekitar IDR 50 000 per pax. Padahal dekat je pun. Standard la kan airport transfer mana murah. And perkara biasa tentang Indonesia. Tax. Ye. masuk Labuan Bajo aritu pon kene tax. Nak balik pun tax lagi. Kali ini IDR 10 000.

Tiba di Bali

Kami tiba di Bali sekitar jam 2 petang rasanya. Dari airport kami singgah makan tengah hari. Katanya halal. OK aku trust supir kami yang beragama Islam ni. Sebaik sahaja aku duduk dan memesan makanan, meja hadapan menghidang arak. Itu lah antara punca utama aku kurang berkenan dengan Bali. Halal tak cukup dengan hanya "no pork & no bir". Bukan itu sahabat. Sungguh aku doa sangat pada Allah agar kitchen tak bercampur botol arak. Tak payah Bali, kedai-kedai kat Malaysia pun ada mcm tu contohnya Delicious, Chillis, etc. Tak tergamak aku nak terang-terang kat kedai makan macam ni. Biarlah aku kolot kat mata manusia. For all I know, my own sister pernah kerja kat salah satu kedai macam ni and kitchen die tak asing pun. In the end all of the plates, glasses kongsi sink yang sama dengan botol arak. Ampunkan aku ya Allah.

Tanah Lot

Selesai makan kami ke Tunes Hotel di Kuta Beach untuk pickup kawan Zainur yang tiba malam tadi di Bali. Kemudian kami teruskan perjalanan ke Tanah Lot. Kami agak rush masa tu sebab bimbang terlepas sunset. Alhamdulillah jam 5.20 petang kami dah tiba di Tanah Lot. Ramai betul orang maybe sebab hari sabtu. Sebelum tiba ke kawasan tepi pantai di mana terdapatnya temple, di kiri dan kanan jalan dipenuhi kedai cenderamata dan kedai makan. I would say harganya quite cheap JIKA anda bijak bargain. Well aku tak cukup bijak pulak sebab ade barang yang Kak Jijah dapat sangat murah. Rezeki masing-masing :)

Tiket masuk ke Tanah Lot adalah IDR 30 000. Tarikan Bali tentulah untuk penggemar fotografi. Tanah Lot juga menjadi buruan para shooter sunset or sunrise.

sahabat pemburu sunset

Krisna -Kuta Town

Kami dibawa ke Krisna. Gedung cenderamata daripada makanan - tshirt - lukisan dan sebagainya. Harga quite cheap. Kemudian kami minta supir stop kan kami di Town Kuta untuk dinner. Nampaknya KFC je lah yang diyakini halal. Kami pulang ke Hotel malam itu untuk merehatkan badan sebelum bergerak ke Lovina jam 3 pagi esoknya. Adalah berbaki 2 jam. Penat, tapi masa itu emas :)