Wednesday, October 9, 2013

Jelajah Komodo Day 1

18 September 2013 | Kuala Lumpur - Bali

Untuk ke Labuan Bajo, harus naik flight domestik. So jalan teringkas kalau dari Malaysia tentulah ke Bali dahulu sebelum ambil flight lain ke Labuan Bajo. Ke Bali kami ambil flight Air Asia dan dari Bali kami menaiki pesawat Merpati Airlines yang quite famous dengan kes terhempas.

Merpati Airlines

Flight ke Bali hari itu jam 6:00 petang. Kak Zilla dan Anne bertolak dari Lombok dan kami berjanji untuk bertemu di Bandara Ngurah Rai, Bali. So aku set dengan Zilla untuk naik bas jam 2:30 petang dari KL Sentral terus ke LCCT. Dalam flight, aku sempat berbual dengan pasangan adik-beradik dari England. Masing-masing give up everything untuk travel. Mendengar kisah travel mereka yang dah berbulan-bulan tak balik kampung, memang jauh la dari pengalaman aku.

Kisah Imigresen dan Beg

Kami tiba di airport Bali @ Bandara Ngurah Rai sekitar jam 8:55 malam. Memandangkan tiba agak awal, kami decide nak dinner area Kuta sebelum pulang ke bandara. Malam ini, kami tidur di Bandara kerana Flight ke Labuan Bajo adalah jam 9:00 pagi. Tapi tak sangka kami stuck hampir sejam untuk urusan imigresen. Bila giliran hampir tiba dengan kaunter, orang Malaysia disuruh ke kaunter lain pula. -_- takde pape sign pun yang cakap macam tu. Lagipun dah dekat sangat, tak pasal kena beratur lagi.

Then settle imigresen, kami segera ke tempat bagasi. Alhamdulillah aku terus nampak beg aku. Beg Kak Jijah? Jeng jeng jeng. Takde. Memandangkan dah ada pegawai standby, kami terus rujuk kepada pegawai tersebut. Syukurlah ade last flight yang belum bertolak, so plan nye bawak beg Kak Jijah yang tertinggal di KL tu via last flight to Bali. So cancel lah ke Kuta. Melepak jela dekat luar bandara sementara tunggu final flight tiba untuk check it out beg Kak Jijah. Alhamdulillah, beg selamat tiba. 

To survive sleeping in airport

Malam itu lepas makan Burger King konon tidur kat meja. Lama-lama rasa tak selesa pasal sakit pinggang so aku suggest tido kat tempat awal kami gathering.Depan kedai makan Ayam Betutu. Ade 24 hours mart depan tempat parking teksi. Mula-mula tidur2 ayam sekali takleh blah, keluarkan sleeping bag, selubung badan n beg kecil dan barang2 penting dipeluk. Beg besar atas troli and kaki Kak Jijah atas beg-beg tu. Kalau ade cubaan tarik oleh sesapa konfem Kak Jijah tersedar. Lena gakla dalam tak selesa.

At first tempat solat jadi masalah utama. So masa sibuk keluar masuk untuk ambil beg Kak Jijah yang missing tu, sempatla bertanya dengan pegawai di bandara. Alhamdulillah ada musolla di dalam airport. Tapi payah la nak masuk bila dah keluar sebab tempatnya berdekatan dengan tempat kita ambil beg and dekat dengan pintu keluar. Tapi ade option lain. Cari building yang ade mcm kantor polisi atau kaunter khidmat pelanggan. Ada surau die kantor polisi tu. 

Nantikan siri jelajah komodo saya di siri akan datang :)

Lautan Flores, Indonesia

No comments:

Post a Comment