Friday, May 10, 2013

XPDC Umrah - Part 1 Sebelum

Agak speechless setiap kali nak mulakan entri berkenaan umrah. Tak berkata-kata si jari jemari. Hanya minda mampu melayang mengenang tiap inci perjalanan menuju ke tanah haram, Madinah al-Munawwarah dan Mekah al-Mukarramah.

Aku kuatkan jugak minda menterjemah ingatan pada sang jari supaya tak tertinggal sikit pun kenangan di sana. Allah, sungguh aku rindu. Gambar-gambar koleksi peribadi, video rakaman sendiri, youtube, facebook menjadi pengubat rindu. Bisa menitiskan air mata betapa hebatnya kuasa cinta kepada Masjid Nabawi dan Masjidil haram.

Dengan macam-macam masalah yang melanda, dapat jemputan dari Allah di waktu yang tak disangka-sangka. Allah sangat baik pada aku. Aku bersyukur punya ayah yang pemurah. Walaupun gaji beliau sekadar cukup untuk kami sekeluarga, beliau tak lokek dengan rezeki yang ada. Betul lah kata orang, yang sikit itu kalau berkat jauh lebih dari cukup.Alhamdulillah. 

Pun begitu, aku tak setuju kalau ade orang ckp "..dia pergi sana bapak sponsor.bolehla". Pada aku, jemputan di dari Allah. Sekali pun seseorang tu ada duit berkepuk di bank, kalau Allah tak jemput, tak jejak juga kaki dia di tanah haram. Aku lebih suka kita kata ni lah rezeki, daripada Allah. Nah kan nampak bersyukur kat situ.

Memandangkan dah ada penaja di situ (ya Allah syukur tak terkata), aku pun mulakan tugas mencari travel agent terbaik.


Sebelum

End of last year aku dah mula survey, research and google travel agent mana yang terbaik and value for money. Hasilnya, Andalusia & Tiram Travel menjadi top list. Aku akan buat perbandingan jujur berdasarkan PENGALAMAN aku ketika tu. So yang buruk boleh diambil pengajaran especially utk travel agent tu (tu pun kalau diorang baca blog ni la.haha)


Andalusia vs Tiram Travel

Kenapa Andalusia? Well mereka ada pakej murah below RM5000 dan mereka well known. Menambah keyakinan nak pilih diorang. Pakej yang paling murah tu adalah pakej via Oman Air. Means, you have to transit di Muscat dulu. Price started as low as RM4890 and tu sangatlah menepati budget untuk penaja trip ni. Tapi, ada sesuatu pada Tiram Travel yang buat aku nak pilih dia.

Tiram Travel, selain faktor harga below RM5000 which is in bajet penaja dan flight terus ke Jeddah, hotel-hotel Tiram Travel masih belum dirobohkan (di Mekah kebanyakan hotel sudah dirobohkan untuk projek pembesaran Masjidil Haram). Advantage di situ, jarak dekat akan jimatkan masa yg diambil untuk ulang alik masjid ke hotel. Yes, ada yang kata "apalah sangat berjalan jauh sikit.kan dapat pahala". Nanti aku akan terangkan advantage kalau hotel dekat dalam entri lain

So aku try call both dan cuba dapatkan feedback mereka. Mungkin faktor pengalaman, pengurusan Andalusia lebih cekap daripada Tiram Travel. Masakan tak, bila aku cuba approuch Tiram, seolah-olah pengurusan adalah based on agent kawasan. Bila call nombor yang tertera di web, tak dapat pula. Bila try call salah sorang agen, agen tersebut boleh cakap, "oh lebih baik Encik pergi dengan saya, dia problem sikit". Haha terus luntur keyakinan aku walaupun offer Tiram Travel lebih menggoda.

So aku discuss dengan ayah, kita nak pergi buat ibadah pertama kali ni biarlah pergi dengan agen yang dah berpengalaman dan akhirnya yes, kami pilih Andalusia. 

Tapi, ada sahabat aku yang pergi dengan Tiram Travel takda masalah. Plus Tiram tawarkan flight terus dari Senai, tak perlu ke KLIA which is memudahkan warga selatan. Apa pun pilihan di tangan anda.



VISA

Peraturan baru permohonan visa umrah yang ditetapkan oleh kedutaan arab saudi :

Semua jemaah wanita yang berumur kurang dari 45 tahun atau jemaah lelaki yang berumur kurang dari 18 tahun pada tarikh permohonan visa umrah JIKA TIDAK DITEMANI MAHRAM tidak akan diluluskan visa umrah oleh Kedutaan Arab Saudi lagi.

Contoh mahram yang dibenarkan dan dokumen diperlukan :-

1.Suami – salinan sijil nikah;(pengesahan dari Jabatan Agama & Wisma Putra)
2.Bapa kandung – salinan sijil lahir;(pengesahan di JPN & Wisma Putra)
3.Adik beradik lelaki kandung (18 tahun ke atas)– salinan sijil lahir ke dua-duanya(pengesahan di JPN & Wisma   Putra)
4.Bapa saudara kandung (sebelah bapa)–sijil lahir jemaah,sijil lahir bapa dan sijil lahir bapa saudara,surat akuan sumpah izin daripada bapa jemaah
5.Datuk kandung - surat beranak jemaah dan surat beranak ibu/bapa dan surat keizinan bapa jemaah,Andalusia tidak boleh dipertanggungjawabkan terhadap sebarang penolakan visa umrah sekiranya jemaah wanita gagal mematuhi  peraturan –peraturan tersebut di atas.

**Kesemua dokumen ini perlu disahkan di Wisma Putra.

Source


Ha amek kau. Makin ketat sekarang. Mungkin faktor terlalu ramai org di Mekah dan juga faktor keselamatan maybe ? :)


Kursus Umrah

Berbekalkan deposit RM300, anda akan diberikan 3 beg pelbagai saiz utk dibawa ke sana. Dinasihatkan jemaah pakai jugak beg yang diorang bagi utk mudahkan urusan bagasi di airport nanti. Senang nak cam beg jemaah nanti. Takde la kes tertinggal beg kan.

So lepas bayar deposit, dah boleh attend kursus di pejabat Andalusia setiap sabtu dan ahad. Paling best kalau dapat kursus dengan Ustaz Daud Che Ngah sendiri (owner Andalusia) sebab confirm tak mengantuk. Try la :)


Hand carriage, beg besar n sling bag (takde dlm gambar)

Sebulan sebelum

Masa ni kita dah kena submit Pasport untuk urusan Visa yang agen akan uruskan beserta bukti (selalunya ada buku kecil dari doctor) yang kita dah buat suntikan meningitis. Paling murah dekat klinik Dr. Rahim dan Rakan-rakan, below RM100 kalau tak silap.

Lain-lain persediaan tu dari segi mental dan rohani lah. Dan banyak-banyak solat qada', ganti solat yang lepas-lepas dulu-dulu ter miss tu :) Kemudian banyak kan sedekah, tinggalkan wasiat (sebab nk bermusafir jauh ni). Kalau ada hutang, lunaskan unless hutang berjadual. Tu faham-faham lah kan.

Pastu pastikan diri dah prepare dengan stamina. Ibadah umrah dan haji ni bukan setakat rohani tapi ibadah yang uji fizikal jugak. Bayangkan nak ulang-alik safa ke marwah tu. Mostly ramai kata tu paling mencabar. 7x ye. So make sure korang jogging dan jangan pandang remeh. Nanti baru umrah pertama dah krem kaki. 

InsyaAllah akan sambung ke Part 2 - Day 1

4 comments:

  1. Salam nur... rindu dgn rumah allah .. last akak p tahun 2005.. rindu nabi muhammad saw.. dah menitis air mata ni... bila flashback...

    ReplyDelete
  2. Salam nur... rindu dgn rumah allah .. last akak p tahun 2005.. rindu nabi muhammad saw.. dah menitis air mata ni... bila flashback...

    ReplyDelete
  3. kak azumaya : takkan lupakan sikit pun kenanangn kat sana. rindu kan :)

    cici : alhamdulillah :)

    ReplyDelete