Friday, September 19, 2014

Jakarta Bandung - Day 2

16 Jun 2014, Isnin- Mangga Dua to Jakarta City

We woke up early that day sebab kami move to another hotel di tengah bandar Jakarta, which is MaxOne Hotel at Jalan Sabang. Hotel ni dekat dengan Tugu Monas. Kira macam heart of Jakarta City. Macam biasa, breakfast sedap dekat twins hotel dan sangat recommended. Di Jakarta dan Bandung sangat advise untuk ambil teksi bluebird instead of other operator sebab mereka guna meter. Dari Mangga Dua ke MaxOne hotel Sabang, kos teksi sekitar IDR 40 sahaja. Sebenarnya meter tunjuk IDR 35. Tapi charge minimum IDR 40.

The breakfast. Perut masak lemak. Unique.

Bas ada lane mereka sendiri
Bed memang best. Tapi tak cukup lampu. Seriusly malap. Nak make up masuk toilet -_-

Pasar Baru, Jakarta

Kami check in di Hotel dan drop beg dekat store. The receptionist sangat friendly dan helpful. Dan bila kita perlukan teksi atau bajaj, akan ada yang bantu tahan. Selepas check in, kami terus ke Pasar Baru. Kami sampai sangat pagi dan masih belum ramai orang di dalam. Dekat sini target memang nak cari telekung sebab harga di sini kabarnya lebih murah.

Area Pasar Baru sentiasa jem.
Mantera Shopping
Kedai Telekung paling banyak option and boleh tahan murah sebab memborong kot.
See ayah's face. Dah bosan tunggu angah dengan mak.

Dot tak akan review much pasal pasar baru. Memang best untuk shopping senang cakap. Sedar tak sedar jam 4 baru habis dan disebabkan pukul 6 dah maghrib, sekitar jam 5, Pasar Baru pun dah nak tutup. Keluar je Pasar Baru, jem sangat. Orang berebut tahan bajaj sebab nak naik teksi, memang tak bergerak kat jalan tu. Usai tiba di hotel, kami rehat dan siap-siap untuk tukar tiket keretapi ke Bandung dan melawat ke Monas serta Masjid Istiqlal.

Stasiun Keretapi Gambir - Tugu Monas - Masjid Istiqlal

Tiket ke bandung Dot beli online. Tapi bukan di website official. Sebab website official bila nak proceed payment mesti tak lepas. Info dapat dari group Female Backpackers di Facebook. Online tiket tu kne tukar kepada real ticket. Just diy print dekat stesen. Selesai print, kami bergerak ke Dataran Monas. Memang betul-betul sebelah train station. Disebabkan nk jimat masa sebab nak ke Masjid Istiqlal, kami hanya bergambar dari jauh.

Tugu Monas
Kalau dah beli tiket online xperlu ke kaunter. Self print ada di hadapan kaunter.

Masjid Istiqlal

Yang sebenarnya klau naik teksi kadang-kadang boleh jimat. Bajaj ni dia tekan kita dengan harga tak munasabah sebenarnya. Malam tu, depan station ada bajaj beratur, kami terus ke bajaj dan minta bawa ke Masjid Istiqlal. (Masa ni tak berapa pandai nak nilai).

Setibanya di masjid, bertentangan dengannya adalah sebuah gereja. Gereja ni hampir menyerupai sebuah gereja terkenal di Spain. Kasut harus ditinggalkan di rak atau disimpan sendiri, terserah. Jelas ditulis "Gratis", kami hanya membeli plastik dari peniaga di luar masjid dan simpan kasut di rak. Kebetulan waktu isyak, so kami solat di sana. Masjid ni memang besar, tapi malam tu Dot rasa suasananya agak 'kosong'. Tak pasti lah kalau efek sebab lampu dia tak cerah, tak bukak semua. Tapi rasa macam, ia hanya sebuah masjid besar yang 'kosong'.

Church ni bertentangan masjid.

(i) Cerita telekung ikhlas

Kami datang tanpa telekung dengan mind set, masjid besar tentu ada telekung. Dalam terpinga-pinga mencari telekung, datang seorang wanita bertanya,

"Ibu mahu solat? Ini saya punya telekung lebih. Ayuh guna untuk solat."

Mak dan adik-adik agak terpinga, bimbang ini semua taktik saje. Tapi Dot suruh mereka proceed jugak. Pelik sedikit bila dia beriya untuk suruh emak dan adik solat di belakang jika mahu jamak. Usai solat, telekung dipulangkan, wanita itu serahkan sebuah buku yang agak lama sambil berkata,

"Derma seikhlasnya ibu. Beli buku ini dari saya.."

Deng! Dah agak sangat dah memang ini semua spam. Malas nak bertekak dengan Indonesian ini, kami bayar dan meninggalkan masjid. On the way turun ke tingkat bawah, tertera signboard bilik persalinan telekung. Dalam tu banyakkk telekung. Gelak je la masing-masing.

(ii) Cerita kasut ikhlas

OK cerita tak habis di situ, part ambil kasut pun ade spam nye. Dot menuju ke kaunter kasut, serahkan kad nombor. Lelaki di kaunter menyerahkan plastik beg kami sambil berkata,

"Seikhlasnya mbak".

Double deng! Ini masjid pun ko nak mintak sedekah ke? Apa guna banner "Simpan kasut gratis" belakang kau ni. Sekali kau jadi ikhlas. Dua kali kau cuba sabar. Tiga kali, ko rasa ini sudah lebih. Oh Jakarta. Sayang seribu kali sayang.

Mood tercalar sungguh malam itu. Segera kami ambil bajaj sebab itu sahaja yang kelihatannya ada di depan masjid. Kami minta dibawa ke Grand Indonesia. Agak jauh dari Masjid Istiqlal. Angin malam itu meredakan sikit kekecewaan dan kekesalan terhadap hamba Allah itu tadi. Grand Indonesia ni ala-ala Pavillion Malaysia. Tujuan utama ke sini sebab nak ke Pustaka Gramedia. Indonesia ini bagusnya ada banyak buku travelog, buku pengalaman orang yang bagus-bagus. Sebelum sambar buku, kami dinner dulu di sana. To my surprise, fast food lebih murah dari resto resto or food court biasa.

Ia hari yang panjang dan penat. Nasibla tilam empuk yang amat. Lena diulit mimpi untuk hari yang lebih baik. Esok ke Bandung!

Bersambung ke hari ke - 3

1. bestnya shoppingggg kat pasar baruuu! hehe..

2. Nydia, baru2 ni jumpa designer baju syida, dia cakap bandung is nothing, bangkok lagi best. kene try ni :)