Thursday, November 8, 2012

Trans Java - Day 1

Bismillah.
Ehem. tangguh punya tangguh dah almost sebulan dah trip "mini trans-java" ni. Nak tiket murah punya pasal, tiket beli last year. Punya lama memendam rasa excited nak jejak Bromo. Niat utama sebenarnya Bromo tapi tak research pun airport mana yang dekat nak ke Bromo, tu terbeli Jogja return. Umpama Johor ke Kedah jaraknya. Lesson learned. Buddy dot this time is cik Pijah Pelangi. 1st trip luar Msia pastu pegi dua orang aje. Terbaik !

A week before pergi barulah bincang dengan Pijah itinerary. 1 day before baru tukar 2 juta IDR. Mcm tak plan sgt n blasah je. Tapi dalam-dalam tak plan tu dah tempah accomodation kat Bromo. Tapi rugi rupa-rupanya. Nanti Dot explain ape yang rugi.

Day 1# 16/10/2012

Bandara Ajisucipto

Supir + petrol + mobil : IDR 300,000
Simcard (SIMPATI)   : IDR 30,000
Pulsa (Kredit)             : IDR 65,000

Dengan slumber AA reschedule flight pegi balik. Sampai Bandara Ajisucipto agak lewat. Beza waktu Jogja-KL cepat sejam. Pukul 11am dah tiba airport. Ni kira lambat jugak sebab waktu kat sini cepat gelap. Sampai-sampai cari kiosk telco, beli simcard SIMPATI. lawak betul bunyinye. time nak beli tu supir-supir airport kejar customer. Kteorang dahla blur taktau ape nak buat, terpaksalah pakai khidmat supir untuk aktiviti hari pertama ni. dari IDR 700,000 dpt bargain sampai IDR 300,000 include supir dan petrol. Kira ok ok jelah harga ni sbb dah petang kan. Brape tempat la sgt dapat lawat. Dengan kebulur tak breakfast, kami beli roti sikit sebelum gerak ke destinasi pertama.

Candi Borobodur

Entrance ticket  : IDR 188,000
Tour guide        : IDR 37,500

Destinasi pertama ni ambil masa kira-kira 1jam. Sampai sana, matahari dan tinggi, panas sangat. Bayaran masuk sangat lah mahal. Alasan? UNESCO dah ambil alih tempat ni. Iya kan jelah. Kami ambil khidmat tour guide, Pak Agus. Kalau 1st time bagus jugak pakai tour guide and sediakanlah duit tips.At least IDR 10,000 (menurut rakan yg belajar di sana, ni standard rate lah). Indonesia ni mmg kuat tips.Kami yang tak biasa ni bagi IDR 2000 (tak paham matawang haha) terkejut Pak Agus.Terus mintak duit Msia.Kami bagai RM5.Taktaulah cukup ke tak.pada kami dah bayar duit tour guide dahla.haha.Oh ya lawatan ke candi kne pakai kain batik yang dia pinjamkan.

Lantai Candi Borobodur

Stupa (bentuk loceng) inside that ade patung Buddha.And thats kain batik yang wajib pakai tu

Candi Prambanan

Entrance ticket  : IDR 169,000

Sebabkan masa sangatlah suntuk, di Candi Prambanan tak ambil tour guide pun.Plus candi ni kecil.Time ni hampir nak maghrib dah.

Kain sarung jugak

Nasi Gudeg

Lepas lawatan candi, kami dibawa supir ke sebuah restoran makanan tradisional/makanan wajib di daerah ni. (if pakai agent/supir diorang akan bawak ke restoren yang charge tax and kita kne bayar supir makan sekali). Supir dah warning makanan di sini manis-manis. Dot order teh botol dan Nasi Gudeg. Tak tertelan rasanya. Kat sini wajib ada telur pindang. Total makan malam tu termasuk bayar makan supir adalah IDR 78,000.

Teh botol, teh kotak, semua teh :)

Nasi Gudeg.Sultan suka nasik ni.Dot xgemar :)

Travel Agent di Jalan Malioboro

Pakej minibus Jogja - Probolinggo - Bromo : IDR 160,000

Sebelum kami check in ke Edu Hostel yang kami dah tempah awal kami minta supir bawa ke stesen keretapi sebab nak beli tiket ke Surabaya untuk ke Bromo esok hari. Tapi supir sarankan kami bertanya dengan agen dulu. Di jalan Malioboro memang banyak agen perlancongan. Cakap je nak pegi mana semua pakej ada. Setelah kami amati senarai harga, memang pakai agen jauh lebih murah. Sangat-sangat murah. Beratus ribu rupiah boleh jimat. Ade pakej untuk hantar sampai ke pintu hotel maka kami ambil pakej itu dan terpaksa cancel dengan driver Cafe Lava yang sepatutnya jemput kami di Probolinggo.

Edu Hostel

Female dorm (6pax per dorm) : IDR 70,000

Selepas seharian penat, badan pun melekit kami check in ke Edu Hostel. Penginapan yang sangat selesa dan murah. Harga ini include breakfast.

Roof top EDU Hostel.View cantik di sini
Jalan Malioboro

Jalan Malioboro ditutup sekitar jam 10 mlm. Masa tu dah pukul 9.30mlm kami decide nak ke Jln Maliboro untuk beli souvenir kerana kami sedar kami tak cukup masa sebab akan banyak habis masa di atas jalan. Kata penduduk tempatan, Jogja adalah daerah paling aman untuk tourist. Tepat sekali! Walaupun hari dah lewat malam, jalan berdua anak dara ni, orang melepak di kiri dan kanan jalan takda pun anak teruna nak kacau-kacau. Kalau kat KL tu budak form 1 pon dah pandai nak suwitt2 mak orang. Kami perasan waktu malam memang sangat ramai orang Jogja melepak dengan kawan-kawan laki dan perempuan. Tu part kurang enakla. Tapi Jogja adalah tempat paling best n aman untuk 1st timer macam kiteorang :)

Selamat malam Jogja untuk hari pertama :)

1. nice! mcm best!
    tp stupa tu kalo nk g rasenye aku kne google sejarahnye baru feel (dasar sejarah x skor time sek dlu. haha)

2. Hi, jupe blog ni masa tengah search pasal bromo & jogja,
    InsyaAllah tahun depan akan kesana.
    plan trip kami surabaya-bromo-jogja,
    nak tanya Edu Hostel ni jauh tak dari malioboro?
    lagi satu nak tanya supir untk ke bromo better amik di sana ek?

3. Edu Hostel dekat dgn Malioboro.5-10 minit jalan.tapi xrasa jauh pun.sight seeing :)

supir, klau nk senang, ambil trus pakej dr agen.lebih murah.nt saya update travelog utk citer pasal agent

4. ain:aku amik tour guide.tak sia2.byk ilmu dpt.aku suggest ko amik tour guide gak.nt die citer detailsss