Thursday, December 17, 2009

Bersediakah anda untuk berhijrah ?


Bagaimana agaknya prestasi anda tahun ini? Tercapaikah segala misi dan visi yang disusun rancak di penghujung tahun yang lalu? Sila jawab sendiri :) Buku lama bakal ditutup, segala amalan sudah tercatat dan bermulalah buku baru. Apakah kita sedia untuk berhijrah sahabat semua? Semoga buku baru bakal diisi dengan amalan yang mendekatkan diri kita kepadaNya.

Alhamdulillah, I'll be start working di Exxonmobil this 4th Jan. Thanks for the prayer friends.

"Kau ni untung betul la pegi interview kat tempat gempak2 je."
"Wow, mula-mula bank negara lepas tu Exxon!"
"Dasyat ar ko ni. Mcm mane ko leh dpt aa?"

Those are beberapa potong ayat dari a few friends. I anggap semua ni rezeki and test dari Allah as well. Setiap perkara yang terjadi itu adalah hak Allah dan Allah berhak menguji hambaNya dalam pelbagai cara. Itu yang I pegang dalam meneruskan hidup ni. Terlalu banyak rezeki yang Allah berikan tapi apa yang I buat demi Allah? Macam boleh dikira untuk menggambarkan betapa sikitnya ibadah kepadaNya! Terlalu banyak benda that needs to be fixed, too much things to do tapi bila? Bila nafsu dah kuasai akal, beginilah manusia. Bertangguh dan mencari alasan saja kerjanya.

Dearest friends, yang penting jangan mudah berputus asa. Usaha itu harus berterusan dan jangan mengeluh. I tak terkecuali dari mengeluh bila kadang2 rasa givup, tapi beberapa hari lepas I terbaca tafsiran surah Al-Rum ayat 33-36 kalau xsilap.

33 When trouble touches men they cry to their Lord, turning back to him in repentance: but when he gives them a taste of mercy as from himself, behold, some of them pay part worship to other god's besides their Lord,

34 To show their ingratitude for the favours we have bestowed on them! Then enjoy your brief day; but soon will you know your folly.

35 Or have we sent down authority to them, which points out to them the things to which they pay part worship?

36 When we give men a taste of mercy, they exult thereat: and when some evil affects them because of what their hands have sent forth, behold, they are in despair!


Setiap manusia ada bahagian masing-masing. Rezeki masing-masing dan ujian masing-masing. No matter how hard the things that come to you, never ever blame Allah. Jelas semuanya datang dari kealpaan kita sendiri.

"Awak senangla, pegi mana-mana pun mesti ada orang suka punya, jadi tumpuan orang. I ni tak cantik, tak da siap yang nak!"

Subhanallah! Manusia ini adalah sebaik-baik ciptaanNya. Awak cukup sempurna wahai sahabat, punya mata untuk melihat, telinga untuk mendengar and the list goes on. Tiada yang cacat sedikit pun. Didiklah hati untuk lebih bersabar. Jangan tanya kenapa Allah tak tunaikan permintaan kita tapi, tanya apa yang kita buat untuk lebih dekat kepadaNya, apa kita buat untuk ucap syukur padaNya. Dearest readers, barangkali ada yang merasakan sempurna benar hidup I kan? Tiada cacat cela? Memang benar, I cukup sempurna kerana I tahu Allah maha mengetahui segala yang dilangit dan dibumi. Namun kerosakan itu dibuat oleh siapa? Kita sendiri! Dengan tangan inilah kerosakan yang kita lakukan.

22 tahun yang lalu I dilahirkan seperti dibungkus dengan plastik, bukan seperti bayi-bayi normal. Masuk ke alam persekolahan, I menjadi bahan ejekan sesetengah rakan. I dilahirkan dengan sejenis penyakit yang mana sepanjang hidup I bergantung dengan ubat-ubat dan since its genetic maka memang tiada cure. Namun sejak kecil I tidak pernah menangis kerana menyalahkan Allah yang mengurniakan penyakit ini, yang barangkali dianggap cacat oleh sesetengah pihak dan walaupun I menjadi bahan tawa orang. Sedikit pun tidak menyalahkan Allah. Bagi I, inilah uniknya I daripada yang lain. I ada apa yang orang lain tiada, alhamdulillah.

"Kau ni sakit ape ni? Peliknya! kene sumpahan ular ke? Mestilah takda orang nak kawen dengan kau.Turun saham.Hahaha"

I masih teringat akan statement yang dikeluarkan oleh seorang dewasa sewaktu I habis SPM. Ceteknya pemikiran, lantangnya suara. Hanya kerana penyakit yang I hadapi. I serahkan pada Allah. Biarlah apa pun yang orang nak cakap. Bukan kerana membangga diri, mendabik dada bercerita tentang " hebatnya I menerima takdir Allah". Tidak pernah terfikir! Hanya mahu teman-teman semua jadikan panduan. Setiap perkara yang terjadi adalah yang terbaik untuk kita. Bertaubatlah sementara masih ada masa kerana lintasan hati untuk berubah itu tidak datang selalu. Berhijrahlah dari tempat duduk yang sama. Berhijrah ke arah yang jauh lebih baik.

Ayat 37, Surah Al-Rum ;
(Mengapa mereka bersikap demikian?) dan mengapa mereka tidak melihat (dengan hati mereka) bahawa Allah memewahkan rezeki bagi sesiapa yang dikehendakiNya (sebagai cubaan adakah orang itu bersyukur atau sebaliknya), dan Ia juga yang menyempitkannya (sebagai ujian sama ada diterima dengan sabar atau tidak)? Sesungguhnya hal yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang membuktikan kekuasaan Allah) bagi orang-orang yang beriman


Jadilah manusia yang tahu bersyukur dan berhati-hatilah dengan kesenangan yang dimiliki. Manusia itu sentiasa diuji. Jangan mudah lupa diri. Renung-renungkan.

Selamat menyambut awal muharam !




7 comments:

  1. dear.im touched by ur words.n terkluar jgk airmata ble bce post ni.mybe sbb org pun pnh jgk pndg serong ngn i yg ade pykt mcm u.i noe d feeling.bkn kite mntk jd mcm tu.btw,be strong awaiz.n i hope to be strong too when hardships come thru. luv ya!

    ReplyDelete
  2. i agree sis..life is hard but this meant that u must push urself more harder..Insyaallah..there is your part..Tuhan tuh kan adil..

    congrat!!keje elok2 k

    ReplyDelete
  3. wow syida, Congrate! You are really lucky than me =)

    kadang2 geram je dengan orng yang suka sangat pandang rendah dengan orang lain. Rasa macam nak buktikan kita bukan seperti yg mereka katakan. Bukan nak buktikan diri hebat tapi just mengingatkan mereka supaya jangan pandang rendah dengan orang lain sebab Tuhan itu Maha Adil.Everything can change dengan izin Allah kan.

    Bdw, truly said, u're inspire me :D Keje elok2 kay....

    ReplyDelete
  4. nadia:alhamdulillah if u get inspired.Inspirasi tu dtg dari Allah, disandarkan pada manusia.(Teringat tazkirah lepas solat jemaah maghrib dekat taiping dulu :))

    Kalau kita sabar, Allah pasti beri ganjaran

    ReplyDelete
  5. ohh closed minded ppl will always stuck up in their minds and never get to think wide;)
    chill~
    dorg jles lah tu ko putih hii;)
    -dya

    ReplyDelete