Monday, October 23, 2017

Pulau Pinang in 2D 1N

Recently we attended a wedding in Pulau Pinang so we decided to have a night stay at Northam All Suites hotel. Memandangkan masing-masing tak boleh cuti satu malam pun jadi lah. So after the wedding and makan-makan we straight away went to the hotel

Ferry ride to the Island

Sebab rumah pengantin very near dengan pelabuhan feri plus Ammar and papa tak pernah naik feri cross pulau so kita bawaklah naik. Ammar was so excited with the sea, ships and everything. Kos cross almost harga toll jugak. RM7.80 kalau tak silap. Charge dikenakan setiap kali masuk pulau, melalui jambatan atau feri. Balik nanti free je.

Northam All Suites Hotel, Penang.

We had a good experience during our honeymoon last 3 years ago so we decided to visit again. To be honest, this hotel is quite old and if you are not lucky, you may get some problem with the air cond and such. But alhamdulillah kami dapat bilik yang okay. Our Junior Suite pun dah cukup besar and bathroom dia pun sangat luas, with a huge jacuzzi. Silapnya that day kami lupa nak request sea view sebab last time pergi request sea view. Memang teramat cantik tengok laut yang luas. Bila ada jacuzzi mestilah tak boleh tinggal bubble bath. Baru seronok!

Avatar Secret Garden

Lepas check in, rest kejap, mandi bubbles dengan Ammar, selepas maghrib kami dinner dekat Restoran Kapitan cawangan Gurney. I highly recommend you untuk pergi main branch which is dekat Kapitan sebab 24 hours bukak so food sentiasa ada, nampak lebih lively. Cawangan Gurney ni macam dull, boring nasi kandar pun tak banyak pilihan.

So lepas dinner we went to Avatar Secret Garden. Dot baru tahu yang sebenarnya ia sebuah tokong (lokasi pun dekat Tanjung Tokong) and gambar dekat bawah tu je lah yang main attraction dia. Memang cantik lah the LED semua. Free je masuk. After all its a temple. Cuma bayaran parking RM5.

Complimentary breakfast dan kolam renang

Kalau anda menginap di sini, tak perlu risau nak breakfast kat mana walaupun Pulau Pinang ni syurga makanan. Memandangkan kami datang untuk berehat dan dah banyak kawasan di Pulau Pinang yang kami dah jelajah, pagi itu kami cuma bermalas-malasan. Bangun awal untuk breakfast. Pilihannya tak banyak tapi kesemuanya sedap. Selesai sarapan, Ammar dan papa berenang di kolam infiniti. View memang cantik. Sebab hanya ada 1 bangunan yang menghalang view laut. Tapi bear in mind, cuaca panas di pulau memang tak menipu!

Bangkok Lane dan  Bukit Bendera

Tepat jam 12, kami check out. Disebabkan masih kenyang sebab sarapan yang berat kami singgah ke Bangkok Lane untuk mencuba roti goyang. Dulunya roti dibakar guna tempayan yang digunakan untuk masak air. Sekarang mereka cuma guna grill BBQ saja. Lebih mudah barangkali.

Selesai mini lunch, kami terus ke Bukit Bendera. Saja bawa Ammar tengok Bukit Bendera. Berbanding 2-3 tahun lepas, pilihan kedai makan tak banyak untuk muslim. Kali ini, lebih banyak dengan pilihan ais krim dan buah potong. Kami juga pusing-pusing Bukit Bendera menaiki buggy ride dengan harga RM30 per buggy. Muat untuk 5 orang. Sambil dengar cerita driver buggy pasal owner rumah, tak kurang jugak pasal cerita hantu. Seronok kalau visit sesuatu tempat dengan tour guide tempatan walaupun bayaran agak mahal sebab kita dapat cerita rakyat atau fakta yang kadang-kadang tak ada dalam internet.

Restoran Hameediyah, Masjid Kapitan

Sekitar jam 4 petang, perut terasa lapar. Daripada Bukit Bendera kami meneruskan perjalanan ke Restoran Hameediyah. Yang famous di sini adalah nasi beriyani nya dan murtabak. Kami tak beli pun murtabak so tak dapat nak review kesedapannya. Tapi kari nasi kandar nya memang terbaik. Ayam goreng pun dah sedap. Hati-hati kalau ambil daging itik. RM18 per piece. Hehe. Tapi memang mahal la harganya. Maaf tak simpan resit untuk dikongsi :)

Selesai lunch+dinner kami solat di Masjid Kapitan, mandikan Ammar dan kemudian meneruskan perjalanan pulang ke Rawang melalui jambatan kedua. Jambatan kedua ni sangat panjang dan mendebarkan. Rasa macam tak sampai-sampai penghujungnya. Tambah pulak cuaca mendung macam nak hujan. Overall, Pulau Pinang tak pernah menghampakan. Ada rezeki jumpa lagi!