Wednesday, March 26, 2014

Diving trip : Mabul - Sipadan - Siamil - Day 3

24 Februari 2014


Its the day! Its Sipadan! Alhamdulillah. Malam tu tidur tak lena sebab super excited dengan Sipadan. Kami berkumpul sekitar 6.30am di cafe untuk light breakfast dan terus ke jeti. Bukan je diver, dive master pun sangat excited sebab in every dive, you wont see the same thing. Terlalu banyak kejutan di dasar laut. 

Subuh di tepian pantai Kampung Bajau. Selalunya di pesisir pantai anak-anak
membuang air besar, berderet tepi pantai selamba habis.
Jetty Scuba Junkie
Di jetty letaknya stor yang tempatkan semua equipment. Agak sepi sebab hanya trip Sipadan yang keluar awal
Open air shower. Sedapnya bilas air masin dekat sini

Each agent terhad untuk membawa diver ke Sipadan. So on that day, there were 7 diver and 2 dive master. Bila bot almost nak tiba jeti everyone was cheering sebab its Sipadan kot. Top 10 dive site! We went to the jetty and get our name registered before Lydia, the other group dive master give us a short briefing on Sipadan.

Alhamdulillah. Its Sipadan.
Read and understand

Sipadan Island



Sipadan is a volcanic island and has a mushroom shape island with the bottom of drop wall reaching 2000ft. The other side of the island has a wider mushroom heas below the water line with 40-60 foot reefs before sloping down to the steep wall. (Source here). My main concern is the current. That is what people keep telling. The island itself is just a small island. It has a small beach, not as pretty as Mataking but the underwater is magnificently awesome. Sipadan was named after Siparan, seorang lelaki yang mayatnya terdampar di Pulau ini. Ada kronologi tentang perebutan pulau ini antara Malaysia dan Indonesia.


Sipadan Dive 1 : Southern Point

Kami naik semula ke bot dan dibawa ke selatan pulau untuk ke Southern Point. Dive site ini terkenal dengan mahluk yang besar-besar. Bismilllahirrohmanirrohim. Sorang-sorang backflip. Masa dah terjun, sebelum descending kedudukan Yana dan Kak Jijah agak jauh dari Dot dengan Pijah. Masa tu dah mula terasa current yang kuat. Nas, dive master kami paling depan. Masa tu Dot flip fin laju-laju ke arah Nas sebab nak descending dekat-dekat Nas. Dari jauh Nas panggil Kak Jijah and Yana and lepas tu Nas suruh diorang descend and kicking masa kat bawah. So semua descend dengan debaran, sambil melepaskan bubble ke surface. 

Mula-mula turun nampak lagi Kak Jijah dan Yana, so kami keep kicking. Ya Allah! Subhanallah what a splendid view! Cantik sangat. Colours everywhere! Corals, fishes everywhere. Feel like dancing with them. Lepas tu Nas toleh belakang tanya mana Kak Jijah and Yana. Masa tu baru perasan Kak Jijah ada kat belakang and ada problem nak turun. Masa tu Nas arahkan Kak Yat untuk jaga Dot and Pijah since she's the only one yang ada dive computer. Current memang kuat. Siap tergelak dalam air tu sebab ikut je mana Kak Yat pegi.

Fasiliti Pulau Sipadan
Dan kesemua resort dipindahkan ke Pulau Mabul untuk memelihara Pulau Sipadan
The history

At one point, sebab current kuat sangat we decided untuk hanging dekat 1 coral keras. Three of us waiting for Nas patiently. Ada 1-2 groups lalu asking if we are okay. We showed "OK" signal and they left. Masa tu sebab bergayut dekat coral, badan dan macam buat 180 degree kot. Kejap ke kiri, kejap ke kanan. Tengok ke bawah memang kiri kanan gaung. Tengok atas, ada wall yang sangat tinggi yang dipenuhi corals yang Allahuakhbar memang cantik. Hati tak jemu-jemu memuji cantiknya ciptaan Ilahi. Memang appreciate sangat moment tu sebab dapat hayati puas-puas secara lama-lama 1 kawasan di dinding volcanic island, Sipadan.

Akhirnya Kak Jijah dan Yana arrived kami sambung eksplorasi kami. Tak tunggu lama pun sebab semua haiwan laut ni jinak dan tunjuk kan diri tanpa segan silu. Sharks are everywhere memang seronok. Grey tip, White tip dan Grey tip sharks, Unicorn fish. You name it. 55 minutes dive with max depth 25 meters that I would never ever forget. We ascending to take our interval surface and breakfast. Alhamdulillah, alhamdulillah, alhamdulillah. I am a happy diver.


Sipadan Dive 2 : Mid Reef Point

Pos ATM
The army
The Jetty

We had our lunch at the island itself. Di sana terdapat Pos Sipadan yang dijaga tentera kita lengkap dengan faicilities macam toilet, shower dan open hall untuk makan-makan. Lepas 1 hour, kami ke bot dan di bawa ke timur pulau untuk ke Mid Reef point. Penting untuk tahu yang kawasan ini terbaik untuk dive di waktu pagi sebab later matahari akan naik dan probably silau dan kawasan-kawasan lain masih gelap.

Mid reef point juga memberi kejutan terbaik. Di sana kami temui green turtle, giant trevally, blue trevally, giant clamp, unicorn, giant mora eel dan banyak lagi. After 55 mins dive with max 23 meters depth, kami naik semula untuk lunch. Kali ini rehat lebih lama. 


Sipadan Dive 3 : Barracuda Point

Biru gelap means dalam. I mean, sangat-sangat dalam. Remember shape pulau ni macam ibu jari kita. Menjunam
Pantai Pulau Sipadan
As we went for 3rd dive, things get more exciting. Its Barracuda. A school of Barracuda. Macam biasa, Dot perhatikan each and every fish tu sebab suka tengok detail ikan tu. Kak Yat dengan selamba with her Go Pro pegi buat vortex dekat tengah-tengah ikan.  Lucky her. Again we met Turtles besar besar, sharks, and school of Jack fish. Ada Napoleon Wrasse yang sangat besar and Painted Spiny lobster!

Rasa khayal sangat dalam laut tu. Dot tak lupa memuji pencipta yang Maha Hebat. Tidak ada kuasa yang mampu melawan ciptaanNya. We had our tea time while dan ambil sepuas-puas gambar di Pulau Sipadan sebab selepas dive ke 4 kami akan terus pulang ke Mabul.


Sipadan Dive 4 : Turtle Cave / Drop Off Point



4th dive Dot paling tak akan lupe sebab 5 meters from the beach the wall on this side of island drops over 600 meters straight down (Source : Scuba Junkie). Ada sebuah gua yang terkenal di dive site ini which is known as Turtle cave. Difahamkan ada diver yang menjumpai bangkai turtle di dalam gua. Di pintu gua terdapat amaran supaya tak masuk ke dalam. Tapi we had a chance untuk masuk sikit la beyond the rope. Itu pun panic semacam sebab it is very dark. Tak nampak apa. Dot duduk kat tali and sign board and let others masuk. Rasa lemas bila gelap, dalam air. Ape pun hanya diver berpengalaman dibenarkan untuk cave diving even though we're licensed with Nitrox.

This time kami berjumpa lagi dengan turtle dan barracuda, jackfish, unicorn dan sharks. And we also met Dorris fish, girlfriend si Nemo. And finally we have to bid farewell to Sipadan. Semoga Allah murahkan rezeki kami untuk ke sana lagi. Sipadan, sebuah pengalaman yang tak akan dilupakan.

Disediakan untuk bilas alatan lepas digunakan
For cameras pon ada
Trip habis sekitar jam 4 petang, spend time habisan tepi pantai sambil baca buku.
Buku ini sangat best. Kirim khas dari Jakarta

Disebabkan Dot takde underwater camera, Go pro pijah terjun laut so yang ada hanya rakaman dari Nas, dive master kami. Enjoy the video :)

 * source youtube Pijah

bersambung ke hari terakhir

3 comments:

  1. Oh my! Reading every single words on what you've seen in the underwater world make me thought that how I wish I have a diving cert as well. Like seriously, I wish. It was one of my wishlist since I was in high school.

    Allah S.W.T tue Maha Besar dan Dia adalah segala pencipta. Bile kita dapat feel and appreciate dgn segala ciptaanNya tue buat kita rasa kerdil kan?

    ReplyDelete
  2. Hi Zara! Thanks for your sweet comments. You should take the cert! It wasnt really my wish but now who knows, it has become my addiction. And the best part is, when you're under the sea, you feel like Allah hugs you. sebab laut yang sejuk tu, dengan ciptaan Dia ikan, corals yang hebat tu you rasa veryyy close to Him :)

    ReplyDelete