Friday, November 11, 2011

Refleksi diri

Assalamualaikum wbt

Phew! Lama tak update is equals to lama tak travel, lama tak carry haversack, lama xmasuk hutan.Dan jelas berlaku pertambahan jisim badan yang ketara. Keje 12 jam dengan gigih shift siang, shift malam, kumpul duit banyak2 boleh stand by utk sebarang trip ad hoc. I wish!

Lama xupdate posting pasal personal stuff since awal tahun ni rasa nak turn this blog into travel blog. But few days ago bila i read my previous entry rasa macam woah, a lot things happened to me. A lesson learnt here and there.Ujian tak henti-henti dan I thank Allah for that. So y not sekali sekala citer pasal hati kan.haha

So that one day boleh selak2 balik ape yg I dah lalui.Hari ini tak mudah menangis, hari ini lebih positif. Yah kadang-kadang kecundang jugak dengan sel-sel negatif dalam minda. Syukur jumpe Prof Muhaya, a very brilliant person.You shud try to listen to her.

At the age of 24, in the year of 2011 ingatkan takda dah bertembung masalah kebudak-budakan. Di hujung2 tahun ni berjodoh plak dengan masalah berjenis demikian. Positive mind please! Alhamdulillah setakat ni masih berjaya menghadapinya.

So it told myself, berhentilah mencari salah siapa tapi berusaha mencari solutionnya. Tanya diri, apa yang kurang tentang aku, apa yang harus aku lakukan. Jika ia tentang hablumminannas, maka minta maaf kepada insan-insan yang pernah kita buat salah laku. Kita mungkin tak sedar akan salah kita dan cermin diri kita adalah orang sekeliling kita.

Jika kita melihat seseorang itu seperti diri kita sendiri, pasti kita tidak akan sampai hati untuk berbuat sesuatu yang buruk ke atasnya. Bersangka baik terhadapnya and If we apply this to our life, InsyaAllah kita mampu bersikap positif setiap masa.

Ya Allah, jangan Kau tarik kemanisan iman yang Kau kurniakan kepada aku, tetapkanlah hati aku agar tetap teguh memikul beban dakwahmu.

Marilah kita sama-sama amalkan doa dari Al-Mathurat ini ~



Allahumma sihatkanlah badanku,
Allahumma sihatkanlah pendengaranku,
Allahumma sihatkanlah penglihatanku.



Allahumma, aku berlindung padaMu dari rasa sedih dan gelisah,
dan aku berlindung padaMu dari sikap kedekut dan bakhil,
dan aku berlindung padaMu dari cengkaman hutang dan penindasan orang.


I’ll be back with more travelling experiences to be shared!